h1

Kezdeti botladozásom a doramák világában

2009. november 21., szombat 20:13

Az utóbbi időben csemegézgettem egy kicsit az élőszereplős keleti feldolgozások és eredeti alkotások között. Megnéztem pár japán tv filmet és belekóstoltam a koreai dorámák világába is.

Jut eszembe, valaki írhatna egy cikket arról, hogy mi a különbség a dorama, drama, live action szóhasználat között.

Sejteni sejtem, de nem vagyok biztos benne. Talán a dorama szóalak a japánok angol akcentusához köthető? A drama ugye az angol megfelelő. A kettőt megfigyelésem szerint, műfajtól (genre) függetlenül (vígjáték vagy dráma – egyre megy) használják a japán, koreai, tajvani tv sorozatokra és mozifilmekre, az eredetet pluszban jelölve (j-drama, k-drama…). A live action megnevezést pedig általában anime vagy manga eredetivel rendelkező feldolgozásoknál látom.

Ha valaki tudja pontosan, akkor javítson ki. Nálam ez egy nagy kérdőjel.

Na de a lényeg nem is ez, lássuk a filmeket, sorozatokat (csak így magyarosan).

Japán művek:

A Kimi wa Petto-ról már volt szó korábban, ugyanott találtam a Boku wa Imouto ni Koi wo Suru-t is.

Az anime változatát valamivel régebben már láttam, így a történet ismerős volt.

Nos, a film bennem nagy csalódást keltett és nem az eltérő befejezés miatt. A színészi játékot kritikán alulinak találtam, a szereplők mintha a felvétel előtt két perccel kapták volna meg a szövegkönyvet, szimpla felolvasásnak tűnt az egész. Egyáltalán nem jöttek át az érzelmek.

Körülbelül ugyanez az érzésem támadt a NANA első és második mozifilmjével kapcsolatban is. A monoton párbeszédeket hallva többször is elbóbiskoltam.

Nem szokásom pontozgatni, de az összehasonlítás kedvéért: míg a Kimi wa Petto 5/5, a Boku wa… egy jó közepest, a NANA 1 szintén, míg a NANA 2 kettest kapna tőlem.

Jöjjenek hát a jobbak.

14 Sai no Haha (A 14 éves anyuka)

A Kodomo no Kodomo-t sehogy se találtam, így esett a választásom erre a sorozatra. Ugyan nem fenyeget a veszély, hogy fiatalkorúként anyuka legyek (legfőbb oka, hogy már rég elmúltam 18), ugyanakkor az is messze van, hogy saját gyermekkel átélhessem (nem mintha akarnám) a szituációt, mégis érdekel a téma.

A film egyszerűen csillagos ötöst érdemel. A színészi játék – nem csak az előbb említettekhez képest – egyszerűen fergeteges, a szereplők fájdalma, szomorúsága és öröme tejlesen valóságosnak hat.

Miki (a főszereplő) karakánsága, eredetisége pedig mérföldekkel veri a Juno című film címszereplőjét.

A sorozat nézése közben többször eszembe is jutott, hogy vajon a Juno rendezője láthatta a japán művet? Annyi a hasonlóság és annyival jobb a sorozat… Ki tudja, meglehet… Egy biztos, egyértelműen csak ajánlani tudom.

Hana Yori Dango 1. szezon, 2. szezon és a mozifilm

A novemberi Mondo ébresztett rá, hogy a Boku wa Imouto ni Koi wo Soru és a Kimi wa Petto férfi főszereplője egy és ugyanaz. Nagyon meglepett a dolog, nekem fel se tűnt, a Hana Yori Dango-t azonban már ennek tudatában választottam. Kíváncsi voltam, hogy mit tud Matsumoto Jun egy erős karakter szerepében nyújtani.

Nem bántam meg a választást, a sorozat egyszerűen fantasztikus, most nézem másodjára. 🙂

A történet végig pörög, nincs pihenő, nincsenek holt időszakok. Egy fordulatokban gazdag (bár ez is nézőpont kérdése, V. szerint helyenként kiszámítható) romantikus vígjátékot kapunk.

A második évad eleje ugyan kissé szappanoperásra sikeredett, de szerencsére a “drámázás” nem tart sokáig és ismét az első évadtól megszokott rekeszizmokat megmozgató stílust kapjuk vissza.

Mindkét nemnek (a házi tesztalanyom túlélte, sőt miatta, vele nézem újra :)) bátran ajánlhatom. 5/5*

A végére hagytam az egyetlen koreai darabot, amit eddig láttam. Ez pedig a Gumiho (Nine Tailed Fox).

Misztikus történet (a koreai monda alapján), látványos harci jelenetek, magával ragadó zene. A koreai hang se volt olyan szörnyű, mint amilyenre számítottam (a Wonderful Days-t rendesen végigszenvedtem miatta).

Összességében azonban a 16 részt egy kissé soknak találtam belőle. A történet többször megrekedt, a szappanopera jellegű sírás-rívás főleg a sorozat vége fel több volt a kelleténél. A lezárás pedig…

VIGYÁZZ SPOILER!

…nos, örültem volna, ha egy kicsit többen élik túl.
A másik pedig: végig azt hittem, hogy Min Woo húgáról kiderül, hogy valahogy ő is róka. Ugye hasonló májzsugor, mint a rókáknál és a többi… de nem. Ez nagy csalódás volt. 😉

Mu Young szívfacsaróan szép szomorú tekintetéért azonban megérte megnézni.

SPOILER VÉGE.

Ennek ellenére nem bánom, hogy megnéztem, érdekes élmény volt.

A végére pár kapcsolódó videó, melyeket érdemes megnézni.

14 Sai no HahaShirushi by Mr. Children

video credit goes to antonymirai

Hana Yori Dango Special – Mix a HYD Arashi által előadott zenéiből + a végén egy kis ajánló a történetet lezáró mozihoz (SPOILER VESZÉLY!):

video credit goes to Kobe81Bryant24

Gumiho – Dalm Eun Sarang (Trance Pop Version) by Seo Jin Young. A ballada verziót is érdemes meghallgatni.

video credit goes to slng86

by Kibou no Hikari

Reklámok

5 hozzászólás

  1. jól látod a dolgokat a dorama, drama és live action ügyben, úgy van ahogy leírtad^^
    Boku wa Imouto ni Koi wo Suru és a Nine Tailed Fox az érdekes, régebben is olvastam már róluk, de valahogy nem vitt még rá a kedv 😀 a többit láttam, a 14 Sai no Haha az eszméletlen, azt látni kell, Hana Yori Dango pedig aranyos kis romatikus sorozat, Inoue Mao miatt kötelező ^^


  2. Köszönöm a megerősítést a fogalmak terén. 🙂


  3. hát ez a Nodame 😮 sokkal jobbra számítottam, kritikámban le is húztam kicsit^^’

    viszont ez a Nine Tailed Fox bejön így egy rész után^^


  4. Semmi gond. 🙂 Azt hiszem, hogy megtaláltalak AA-n (ha te írtad a Tokyo Magnitude ismertetőt) és úgy néz ki, hogy az ízlésünk majdhogynem szöges ellentéte egymásnak. Így azt hiszem, hogy ezentúl külön odafigyelek majd arra, amit lehúzol! 😀
    És most megyek és elolvasom a kritikád.


  5. igen azt én írtam 😀
    xD



Vélemény, hozzászólás?

